Besluit tot wijziging van de Financiële verordening Gelderland 2021

Provinciale Staten van Gelderland

 

Gelet op artikel 216 van de Provinciewet;

 

Gelezen de Statenbrief van Gedeputeerde Staten d.d. 16 januari 2024 - zaaknummer 2024-000024 PS 2024-45 over de wijziging van de Financiële verordening Gelderland 2021;

 

 

Besluiten

Artikel I

De Financiële verordening Gelderland 2021 als volgt te wijzigen:

 

  • A.

    Aan artikel 1 wordt een nieuw onderdeel toegevoegd:

    • d.

      rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage van Gedeputeerde Staten waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.

  • B.

    Aan artikel 2 worden twee nieuwe leden toegevoegd:

    • 5.

      Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten als de lasten van een BBV-programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een BBV-programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.

    • 6.

      Bij de informatie bedoeld in het vorige lid en bij tussentijdse rapportages doen Gedeputeerde Staten voorstellen tot het wijzigen van de geautoriseerde baten en lasten, het wijzigen van de geautoriseerde investeringskredieten en het bijstellen van het beleid. In geval van investeringen met een meerjarig karakter doen Gedeputeerde Staten indien nodig ook bij iedere begroting op grond van geactualiseerde ramingen voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde investeringskredieten.

  • C.

    Onder vernummering van de artikelen 5 tot en met 14 tot de artikelen 6 tot en met 15 wordt een nieuw artikel 5 ingevoegd dat luidt als volgt:

    In het kader van rechtmatigheid is het tijdig als in de jaarrekening wijzigingen ten opzichte van de begroting over dat boekjaar worden gemeld.

  • D.

    In artikel 13 (nieuw) worden, onder vernummering van de leden 4 tot en met 6 tot de leden 8 tot en met 10, vier nieuwe leden ingevoegd die luiden als volgt:

    • 4.

      Provinciale Staten worden in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken, naast de verplichte onderdelen van deze paragraaf geïnformeerd over de rechtmatigheid van de uitgaven.

      In de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening rapporteren Gedeputeerde Staten over afwijkingen met een verantwoordingsgrens van 1% van de totale lasten van de provincie, inclusief de dotaties aan de reserves.

      In de paragraaf bedrijfsvoering worden de geconstateerde afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) groter dan € 600.000 nader toegelicht.

    • 5.

      Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.

      Gedeputeerde Staten bieden jaarlijks uiterlijk bij de Najaarsnota ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien.

    • 6.

      Het begrotingscriterium is het criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de vastgestelde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;

      De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de begroting is vastgesteld, zoals is opgenomen in artikel 2.

      Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaalbedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.

      Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

      • 1.

        Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;

      • 2.

        Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling;

      • 3.

        De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.

        Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording, voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden, maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

    • 7.

      Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en provinciale eigendommen bij financiële beheershandelingen.

      Gedeputeerde Staten stellen regels vast voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen.

Artikel II.

Dit besluit treedt in werking de dag na de publicatie daarvan in het Provinciaal Blad en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

Provinciale Staten van Gelderland

voorzitter

griffier

Plaatsvervangend

Naar boven