Verkeersbesluit reservering parkeervakken t.b.v. het opladen van elektrische voertuigen

 

Inleiding

Ingevolge artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is in het gemeentelijke Mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd Leefomgeving.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is de korpschef van de politie om advies gevraagd. Op 9 augustus 2023 is aangegeven dat verkeersbesluiten van elektrisch rijden direct akkoord hebben gekregen en uitsluitend ter informatie worden doorgezonden.

 

Gelet op het bepaalde in de:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • De Algemene wet bestuursrecht.

 

zijn de belangrijkste uitgangspunten bij deze verkeersmaatregel:

  • Het beschermen van weggebruikers;

  • Het minimaliseren van overlast voor alle belanghebbenden;

  • Het waarborgen van de bereikbaarheid.

 

Afweging en motivatie:

De gemeente ’s-Hertogenbosch ontwikkelt de wijk De Groote Wielen. De woonbuurten ‘Tuinenrijk’ en ‘STEK-woningen’ zijn op moment van schrijven in de bouwfase.

 

Bij het realiseren van de autoparkeerplaatsen, wordt een deel gereserveerd voor elektrisch opladen.

Elektrisch rijden is in opkomst en in het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is overeengekomen dat er vanaf 2030 alleen maar elektrische auto’s mogen worden verkocht. Daarmee zal het aandeel elektrische auto’s en daarmee ook de behoefte aan laadpalen de komende jaren alleen maar toenemen. De ontwikkeling en realisatie van laadinfrastructuur mag hierbij geen belemmering vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.

 

De locaties van de laadpalen is bepaald aan de hand van prognoses en potentiële vraag naar publieke oplaadpunten met als doel om een zo goed mogelijk dekkend netwerk van laadpalen te krijgen. Bij de locatiekeuzes van de laadpalen is zoveel als mogelijk aangesloten bij het gemeentelijke

beleid voor het plaatsen van laadpalen. Hierbij is er gekozen om laadpunten te plaatsen op een neutrale plaats en vormt de locatie van de laadpaal geen belemmering voor straatmeubilair of doorgang voor voetgangers.

Om de bruikbaarheid van de laadpaal te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om de bijbehorende parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is mogelijk met het bord E8c uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, eventueel met een pijlbord naar links en/of naar rechts.

 

Voornemen besluit

Op grond van voorgaande overwegingen heeft het college het voornemen om:

  • 1.

    De volgende parkeervakken te reserveren voor elektrisch oplaadbare auto’s, met behulp van RVV-bord E08c, die met een oplaadkabel aangesloten zijn op het aanwezige of te plaatsen oplaadpunt. Conform bijlage:

    • a.

      De Groes, parkeerstrook west, ongeveer ter hoogte van nr. 53

  • Locatie laadpaal 1: X=152615.4 / Y=417045.1

  • Locatie laadpaal 2: X=152619.4 / Y=417048.0

 

  • b.

    De Groes, parkeerstrook oost, ongeveer ter hoogte van nr. 82

  • Locatie laadpaal 1: X=152649.6 / Y=417069.6

  • Locatie laadpaal 2: X=152653.6 / Y=417072.6

  • Locatie laadpaal 3: X=152657.8 / Y=417075.6

 

  • c.

    Tuun, op het parkeerhofje achter de woning, ongeveer ter hoogte van nr. 34.

  • Locatie laadpaal: X=152767.0 / Y=416676.5

  • Locatie laadpaal uitbreiding: X=152772.0 / Y=416677.0

 

  • d.

    Hortus, op het parkeerhofje achter de woning, ongeveer ter hoogte van nr. 8.

  • Locatie laadpaal: X=152742.5 / Y=416761.9

  • Locatie laadpaal uitbreiding: X=152741.1 / Y=416766.7

 

  • e.

    Tuun, op het parkeerhofje achter de woning, ongeveer ter hoogte van nr. 62.

  • Locatie laadpaal: X=152851.2 / Y=416847.6

  • Locatie laadpaal uitbreiding: X=152855.5 / Y=416850.0

 

De datum van openbaarmaking van dit voornemen verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 21 februari 2025.

 

 

Tervisielegging voornemen tot verkeersbesluit

Het voornemen verkeersbesluit ligt voor iedereen vanaf 21 februari 2025 tot en met 7 maart 2025 ter inzage in het Stadskantoor. Het verkeersbesluit is ook digitaal opvraagbaar, mailt u dan naar leefomgeving@s-hertogenbosch.nl of neem telefonisch contact op: (073) 615 51 55.

Belanghebbenden kunnen binnen deze periode hun gemotiveerde en ondertekende bedenkingen richten aan het hoofd van de afdeling Leefomgeving, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch.

 

 

’s-Hertogenbosch, 19 februari 2025

Hoogachtend,

Het hoofd van de afdeling Leefomgeving,

J. Schuring

Naar boven