Wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2024

Het de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag,

 

gelet op,

  • de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wet personenvervoer 2000;

  • de Wet BDU;

  • de Subsidieverordening Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2024;

  • de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2024;

  • de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van nr. IENW/BSK-246458 houdende tijdelijke regels voor toekenning van rijksbijdragen voor verkeersveiligheidsmaatregelen voor de periode van 1 januari 2025 tot 1 januari 2030 (Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030);

Overwegende dat,

  • de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH op grond van artikel 2 van de subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2024 bevoegd is voor de uitvoering van deze verordening nadere regels vast te stellen in de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit;

  • het Rijk de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van nr. IENW/BSK-246458 houdende tijdelijke regels voor toekenning van rijksbijdragen voor verkeersveiligheidsmaatregelen voor de periode 1 januari 2023 tot 1 januari 20230 (Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030) per 1 januari 2025 in werking heeft laten treden;

  • artikel 7, zevende lid van de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 stelt dat:

    • o

      De aanvraag van Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag gaat tevens vergezeld van een maatregelenprogramma. De door de minister gehonoreerde aanvragen van Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag worden uitgevoerd conform de subsidieverordening van de respectieve vervoerregio

  • de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030;

  • dit stelt omdat MRDH met het Ministerie van I&W heeft afgesproken op deze regeling samen te werken in die zin dat MRDH de subsidieafhandeling voor haar rekening neemt en een aanvullende subsidie geeft voor de in de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 opgenomen maatregelen;

  • de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH vanwege deze afspraken op 11 december 2024 besloten heeft een samenwerkingsprogramma “Verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030” als bedoeld in artikel 1 sub x van de Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2024 in te stellen voor de jaren 2025 tot en met 2029;

  • de 21 inliggende gemeenten van de MRDH die participeren in de gemeenschappelijke regeling MRDH via de MRDH aanspraak kunnen maken op subsidie uit deze regeling;

  • de MRDH aansluitend op de rijksregeling en de op basis daarvan te ontvangen beschikking van het Rijk een aanvullende subsidie beschikbaar stelt;

  • daarnaast er een duidelijke en eenduidige aanwijzing aan de accountant dient te zijn over hoe de controle plaats dient te vinden.

  • er een rekenafwijking hersteld dient te worden in het samenwerkingsprogramma “Verkeersveiligheidsmaatregelen 2022 - 2023”

Gelezen,

het voorstel van 11 december 2024,

 

besluit:

 

vast te stellen het wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2024

Artikel I  

A

In § 2.2 infrastructuur wordt onder c3. Verkeersveiligheid: Het samenwerkingsprogramma “Verkeersveiligheidsmaatregelen 2020 – 2021” [gesloten voor nieuwe aanvragen] aan het 5e lid toegevoegd sub f luidende:

  • f.

    Het controleprotocol uit bijlage 3a is niet van toepassing. De door MRDH gevraagde bij de eindverantwoording behorende accountantsverklaring dient te verklaren dat de verantwoorde maatregelen gerealiseerd zijn.

B

In § 2.2 Infrastructuur wordt onder c4 Verkeersveiligheid: Het samenwerkingsprogramma “Verkeersveiligheidsmaatregelen 2022 - 2023” [gesloten voor nieuwe aanvragen] het 5e lid als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    In het 5e lid sub d wordt “MRDH een subsidie verleent van 40% op de door het Rijk subsidiabel geachte kosten” vervangen door “MRDH een subsidie verleent van 40% op de door het Rijk subsidiabel geachte kosten, waarbij deze kosten worden vermeerderd met 21%.”

  • 2.

    Aan het 5e lid wordt een extra sub f toegevoegd luidende:

    • f.

      Het controleprotocol uit bijlage 3a is niet van toepassing. De door MRDH gevraagde bij de eindverantwoording behorende accountantsverklaring dient te verklaren dat de verantwoorde maatregelen gerealiseerd zijn.

C

In § 2.2 Infrastructuur wordt onder vernummering van c5, naar c6. Ingevoegd een nieuwe c5 luidende:

 

c5. verkeersveiligheid: Het samenwerkingsprogramma “Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030”

 

  • 1.

    Uitsluitend aan de MRDH deelnemende gemeenten kunnen vanaf 2025 in de door het Rijk aangegeven aanvraagtijdvakken bij de MRDH een aanvraag indienen voor het samenwerkingsprogramma “Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030”. Hiertoe kunnen zij het online door het Rijk beschikbaar gestelde aanvraagformulier gebruiken in de door het Rijk opengestelde aanvraagtijdvakken, waarbij geldt dat de aanvraag van de gemeenten 10 werkdagen eerder dan het sluiten van het aanvraagtijdvak door MRDH ontvangen dienen te zijn. Zie https://mrdh.nl/subsidies-programma-verkeersveiligheids-maatregelen-2025-2030;

  • 2.

    Ten behoeve van de aanvullende door MRDH beschikbaar gestelde subsidie dient bij het aanvraagformulier te worden aangetoond dat de vervoerbedrijven ter plaatse advies hebben gegeven over de effecten op de exploitatie openbaar vervoer op de voorgestelde maatregel als bedoeld in artikel 22, tweede lid sub i van de subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2024;

  • 3.

    Een volledige aanvraag ingediend op basis van dit programma is slechts subsidiabel indien de aanvraag is getoetst en gehonoreerd door het Rijk conform de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van nr. IENW/BSK-246458, houdende tijdelijke regels voor toekenning van rijksbijdragen voor verkeersveiligheidsmaatregelen voor de periode 1 januari 2025 tot 1 januari 2030 (Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030);

  • 4.

    Voor de bepaling van subsidiabiliteit van het project en de bepaling van de subsidiabele kosten worden, door het Rijk de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 en de bijlagen bij de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 gehanteerd;

  • 5.

    Projecten zoals genoemd onder punt 4 komen in aanmerking voor aanvullende subsidie van de MRDH. Daarop geldt in afwijking van de subsidieregels van MRDH dat:

    • a.

      Projecten niet eerder aangemeld hoeven te zijn.

    • b.

      Er geen sprake hoeft te zijn van slachtofferongevallen met letselschade.

    • c.

      Er geen financiële ondergrens wordt gehanteerd voor het subsidiabel zijn van een project.

    • d.

      MRDH een subsidie verleent van 40% op de door het Rijk subsidiabel geachte kosten. Ook bij de berekening van deze aanvullende subsidie worden de normbedragen en subsidiabele kosten, zoals gehonoreerd door het Rijk gehanteerd.

    • e.

      Daarnaast kan een deelnemende gemeenten voor een project dat gesubsidieerd wordt op basis van de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030 van MRDH een subsidie van 50% krijgen op de volgens de regelingen van de MRDH subsidiabele grondverwervingskosten.

    • f.

      Het controleprotocol uit bijlage 3a is niet van toepassing. De door MRDH gevraagde bij de eindverantwoording behorende accountantsverklaring dient te verklaren dat de verantwoorde maatregelen gerealiseerd zijn.

Artikel II Inwerkingtreding en citeertitel

  • A.

    Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op 1 januari 2025.

  • B.

    Dit wijzigingsbesluit wordt aangehaald als wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (Regeling stimulering verkeersveiligheidsveiligheidsmaatregelen 2025-2030).

Aldus besloten in de openbare vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH van 11 december 2024

Adjunct-secretaris,

J.W. Immerzeel

Plv. voorzitter,

A.J.F. Kapteijns

Naar boven